Sunday, June 8, 2014

Koningsnacht 2014

Ledig Erf, Utrecht. 21:48.

Vanavond ga ik eens snuffen aan koningsnacht. Ik heb afgesproken met een vriend om wat te drinken. Op het Ledig Erf aangekomen is het al gezellig druk. Gek, denk ik, want normaal wordt het na 12’en pas leuk. We nemen een biertje en kijken onderzoekend om ons heen. Ik, met mijn 19 jaar, haal het leeftijdsgemiddelde drastisch naar beneden. Het plein lijkt bezaaid met 40-plussers. Nee, niet dat dit kleinerend bedoeld is; het is feitelijk. Nog nooit zag ik zo’n massa ‘oudere mensen’ uitgaan. Op een paar meter afstand speelt er een bandje, maar aandacht krijgen ze niet van dit publiek. “Is het een beetje gezellig?’, vraagt de zanger van de band iets te enthousiast. Geen antwoord. Mijn gezelschap lacht. Triest dit.

Naar mate de tijd voorbij gaat, komen er meer moeders op het plein. Met bier in hun hand. Schreeuwend. Schurend. Ontmoedert. Het leek mij altijd wel gaaf om samen met mijn moeder te feesten, maar op dit moment ben ik blij dat zij niet een van hen is.
Ook de vaders maken er een potje van. In pak en overhemd roken zij er op los alsof ze het nu pas ontdekken. Ongemakkelijk houden ze hun sigaret vasten nemen ze eigenaardige korte trekjes waarvan je denkt: dat deed ik zelfs beter op mijn veertiende.


De menigte verplaatst zich plotseling een paar stappen opzij. Blijkbaar heeft collega Kees gekotst. Typerend als het beeld is, schiet niemand hem te hulp. Zoals je dat bij tieners ziet. Ik doe alsof ik niets heb gezien. Er zal nog lang over kees worden gesmoesd op de werkvloer.