Friday, November 15, 2013

Wat Als Iedereen Student Was - Nationaal Onderwijsakkoord Bussemaker

Mijn vriendinnetje Jet

Laatst hoorde ik mijn vriendinnetje Jet Bussemaker mekkeren in de kroeg over dat ze bang is voor verspilling in het onderwijs. Ze had net het Nationaal Onderwijsakkoord getekend, waardoor er bijna 700 miljoen euro vrij komt om te investeren in het onderwijs. Ze zat te kletsen alsof ze met tegenzin een kauwgompje aan een klein kind gaf: 'Pas op, ga niet rennen met kauwgom in je mond. Ben je wel voorzichtig?'  - Je stemt er toch zelf mee in?

Top ideeën

Dus ik appte haar vanochtend dat ik een top idee had. Ik hoopte haar gerust te stellen.

"Laten we van iedereen een student maken en al het overheidsgeld aan onderwijs geven."

Ik hoorde haar alarmbellen al rinkelen: Iedereen student? Wat moest dat nou weer betekenen?  'Kennis is toch de toekomst?' dacht ik nuchter. ;Jij pompt er veel geld in, laten we er dan ook maar gebruik van maken.'


Fantaseren over een studentenwereld

Jet en ik kregen wilde ideeën. Laten we alle banen omzetten in studies. Het zou veel problemen oplossen en Nederland een stuk aangenamer maken.

Zo zou haar vader Criminologie studeren voor de rest van zijn leven. Mijn moeder Zingelogie. Twee hippe mensen in de 50 - rokend, feestend, studerend. Wie had dat gedacht. Forever young.

Als iedereen student was, dan werden de bussen door studenten van Busologie bestuurd. De bussen zouden altijd op tijd komen, want anders halen de Busologen hun studiepunten niet. Dat probleem ook weer opgelost.

Als iedereen student was, dan liep iedereen met een 'rugzakje'. Financiële problemen, studiepunten-problemen, studiekeus-problemen en niet te vergeten wat-eten-we-vanavond-problemen. Iedereen een even zware rugzak. Het liefst zo'n stevige Dakine. Wel zo eerlijk.

Als iedereen student was, dan was studentenconversatie normaal.

- "Wat doet jouw vader?" 
- "Nou, mijn pappie zit in het mannencorps, roeit en studeert Geldologie. Echt een lekkertje, ik zou 'em regelen als ik jou was."

Kamernood? No way! Een dikke kamer huren in een villa aan de buitenring van de stad. Of een viermurig-concept zoals kantoorruimtes. Kantoorpanden staan toch massaal leeg, want niemand werkt meer. Kamerprijzen zijn laag, want het aanbod is groter dan de vraag.  Ook dat probleem weer opgelost.

Doorstuderen? No prob! Studieschulden worden kwijtgescholden bij afronden van de studie (ehem, bij overlijden dus).Ook dat geldprobleem weer opgelost.

Het bier zou continu uitverkocht zijn. Albert Heijn zou gaan stunten met schoonmaakmiddelen en fietspompen, omdat geen student hier om geeft. De AHBasic wordt AHStudent, want dat is nou eenmaal toepasselijker in deze samenleving.

Donderdagavond zou chaos zijn in de binnenstad. Die paar studentjes die normaal op deze uitgaansavond afkomen, komen nu met massa's. Jong en oud, allerlei soorten studies. Project Haren 2.0. Het leven een groot feest.


Jetje toch

Allemaal goede ideeën. Allemaal reëel. Goede oplossingen voor 'first Dutch world problems'. Maar m'n vriendinnetje Jet bleef zeuren. Over geloofwaardigheid en het vertrouwen van de samenleving verdienen. Over een zware verantwoordelijkheid op bestuurders, leraren de minister en de Tweede Kamer. Alsof Jet een extra kauwgompje met tegenzin geeft aan deze mensen. "Passen jullie wel op? Weten jullie zeker dat jullie gaan rennen met kauwgom in je mond?" Blablabla. Ik betaal nog een Martini voor Jet en stel haar ondertussen gerust. Het onderwijsgeld zal niet verspild worden, schat.

'Alleen dan verdienen we de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de samenleving waar we met z'n allen om hebben gevraagd.' - Jet Bussemaker