Sunday, December 8, 2013

Als ik de baas zou zijn van het journaal: ouderen en het nieuws

Hierbij ontzeg ik alle ouderen van het recht om naar het nieuws te kijken, de krant te lezen of naar de radio te luisteren. Ja, dat heb je goed gehoord.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat oudere mensen niet tegen informatieberichten kunnen. Ze schudden hun hoofd om alle 'narigheid' die ze horen. Een inbraak. Een oma aangevallen. Geld witgewassen. Oh, oh oh! Alles gaat fout. Wat een ellende in deze wereld.

Inmiddels ken ik het hele liedje van reacties. Het is ook niet zo dat er ooit een negatief bericht langs hen heengaat. En alles moet worden verafschuwd. Er moet gereageerd worden op het bericht, ook al is het nogal duidelijk dat de verslaggever u niet hoort. Als een journalist op het nieuws uitleg geeft over de situatie waar hij of zij ter plekke is, wordt er in de kamer: 'Ja, ja, ja inderdaad, aha, zo, nee inderdaad, wow, wat erg, jeetje, ja, echt, inderdaad' geroepen.

Ouderen worden alleen maar negatiever door de berichten die ze horen. Radiozenders hebben dan ook om het half uur een nieuwsuitzending, om zo hun oudste luisteraars op te fokken. De kleinste, lokale problemen worden vergroot tot wereldproblemen. Dit veroorzaakt een 24/7 stress onder ouderen van wat er allemaal niet pluis gaat in hun dorpje. En alles, al is het Facebook of zwartrijders, wordt uitgemaakt voor slecht. Ze hebben hier de meest merkwaardige argumenten voor. Ze vinden dat tegenwoordig alles slecht is en verkeerd gaat.

Ik wil niets zeggen, maar 'vroeger' was de wereld vast niet veel beter. Alleen hoorde je er veel minder over. En maakten jullie je er geen zorgen over. Of hadden jullie niet zo veel tijd om steeds maar bij de radio te zitten om het half uur.

Ik merk ook dat er stereotypering en discriminatie ontstaat onder de ouderen. Als er wordt ingebroken, en ja het is een keer een 'niet-Nederlander', dan worden meteen 'de buitenlanders' beschuldigd. Ik vind dat best wel erg. Pure discriminatie. Wel te bedenken dat mensen die toevallig een andere achtergrond hebben dan jullie ouderen, niet per se niet-Nederlands zijn. Check their passports. 


Als ik de baas zou zijn van het journaal, zou ik van te voren dit aankondigen:
"Dames en heren, goedenavond. Voordat deze uitzending van start zal gaan, wil ik u waarschuwen voor het volgende: Deze berichten zijn slechts bedoeld voor kijkers jonger dan 65 jaar."

Laat ouderen maar leuk naar quizprogramma's kijken.